دلبستگی به فرهنگ و هنر به یادگار مانده از گردش قرن ها؛ عطش سیری ناپذیر شناحت و یادگیری هرچه بیشتر در زمینه های مختلف هنری؛”توفیق جَبان” را از سنین کودکی شیفته ی هنرهای تجسمی نمود.وی با انگیزه و عشق بسیار به تحقیق و یادگیری در زمینه ی مجسمه سازی،معماری و نقاشی پرداخت و در این بین تجاربی در زمینه ی مد و طراحی لباس کسب نمود.
اما دلبستگی عمیق وی به هنرهای زیبا و ایده های مختلف و رؤیاهای بزرگی که در ارائه ی آثار مفهومی فاخر داشت؛وی را بسوی نقاشی و مجسمه سازی میکشاند. وی علاقه ی بسیاری به کند و کاو در فرهنگ های مختلف و به اشتراک گذاشتن احساسات و الهامات دریافت شده از این کاوش ها با سایرین داشت و تجربیات مختلف را در قالب طرح و رنگ بیان می نمود.با این حال هنوز هم خلاء عنصری که بیان احساسات حاصل از این مکاشفات را تکمیل نماید حس می شد و این نقیصه او را به یادگیری و تحقیق بیشتر واداشت.
عطر ادکلن الکساندر جی – Alexandre J
نتیجه ی این کنکاش ها و تحقیقات؛هدایت شدن توفیق به سوی جهان اسرار آمیز و بزرگ عطر بود. این موضوع زمینه ساز تأسیس خانه ی “Alexandre J” در سال ۲۰۱۰ شد که توسط توفیق مدیریت می شد. کارگردانی و ارائه ی طرح ها و ایده ها بر عهده ی خود او بود و به منظور بالا بردن کیفیت عطر ها و محصولات ارائه شده؛”استودیوی هنرمندان” را راه اندازی نمود.
اوسنت سفید-مشکی-صورتی-the-oscent
پس از شکل گیری این مقدمات و مشخص شدن اهداف کلان؛ تولید و عرضه ی نخستین عطر ها آغاز شد.در سال ۲۰۱۲ دو مجموعه تحت عنوان “اُ سِنت” و “کالکتِر” معرفی شدند.هر دو مجموعه از داستان ها و افسانه های بزرگ الهام گرفته بودند و روایحی خاص و با کیفیت را ارائه می دادند که با بطری های خوش ساخت و لوکس در کنار بسته بندی های ارزشمند؛توجه علاقمندان عطر را به خود جلب نمود و استقبال خوبی از این آثار تازه وارد و خوش ساخت به عمل آمد.
“اُ سِنت” سه گانه ای متشکل از عطرهایی بنام “اُ سِنت وایت” (OSCENT WHITE) ،”اُسِنت پینک”(OSCENT PINK) و “اُسِنت بلک”(OSCENT BLACK) بود که ایده ی ساخت آنان از افسانه ی سنگ جادویی که هر فلزی را به طلا تبدیل می کرد؛گرفته شده بود. “وایت” عطری یونیسکس بود که با ترکیبی از عنبر،وانیل و صمغ در کنار چوب توجه هر دو جنس را به خود جلب می نمود. “پینک” عطری زنانه و اغواگر از ترکیب آکوردهای گل بو و میوه ای است و در نقطه مقابل عطر “بلک” قرار دارد که با ترکیب شرقی مردانه ای از مشک،تنباکو و صمغ ها ساخته شده.این سه گانه که مجموعه ی فاخری از روایح غنی و باکیفیت در بطری های گرانبها بود؛موفقیت خانه را در پیمودن ادامه ی مسیر تضمین نمود.
لکساندر جی کالکتور-alexandre-j
اما دیگر مجموعه ای که در این سال توسط Alexandre J عرضه شد “کالکتِر” نام داشت که الکساندر جی آنرا بعنوان خاطرات سفرهای بویایی خود معرفی کرده و نگاه ویژه ای به آن دارد.شش عطر که تلفیق صحراهای شرق و معماری باروک فرانسه منشاء خلق آن هاست؛ با روایحی خاص و نا متعارف ارائه می شوند که در عین پیچش ها و اغواگری های خود؛خاطره ای از گنجینه ی بویایی هر مخاطب زنده می نمودند.این شش عطر؛معرفی کامل و قدرتمندی از برند به مشتریان عرضه کردند.”بلک مشکز” نمادی از مشک و کهربای زیباست که به نوت های میوه ای و گل بو می پیوندد.”گُلدن عود” (GOLDEN OUD) عطری شرقی از ترکیب چوب و نوت های گرم و نامتعارف در وجهی حیوانی و سرکش است.درخشش رز در کنار نوت های مشکین و خوشمزه؛موفقیت خیره کننده ای برای “رز عود”(ROSE OUD) به ارمغان آورد.رایحه ی سرشار از عنبر،ادویه و صمغ “سیلور اُمبره”(SILVER OMBRE) طرفداران بسیاری را مسحور خود نمود.”زِفیر عود وانیل” عطر دلنشینی از ترکیب وانیل لذیذ با نارگیل و عود است که ترکیب خاص و دلبرانه اش همچنان موجب موفقیت تجاری این اثر است و در نهایت “مورنینگ مِسک”(MORNING MUSC) با ترکیب جذاب میوه ها و مشک؛ دوستداران روایح انرژی بخش را شیفته ی خود ساخت.
این شروع موفق و مقتدرانه؛ مسئولیت طراحان و هنرمندان برند را سنگین تر از گذشته نمود. حالا که الکساندر جی بعنوان خانه ای که هم در ارائه ی روایح غنی و متفاوت و هم در طراحی بطری ها و بسته بندی آثار بعنوان برندی صاحب سبک و ایده های خاص شناخته می شود؛کوچکترین اهمال و سهل انگاری؛خسارت های جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.این حساسیت ها موجب شد تا هنرمندان و طراحان خانه ساعت های بسیاری را صرف تحقیق و فعالیت جهت بازگشتی موفق در سال ۲۰۱۳ نمایند و نتیجه ی این زحمات؛فوق العاده بود!
الکساندر جی لگسی-Alexandre J. Legacy
سال ۲۰۱۳ دو عطر زنانه ی بسیار موفق و زیبا تحت عنوان “فاوبورگ”(FAUBOURG) و “اس تی اُنه”(ST HONORE) از بازگشت قدرتمند الکساندر جی خبر می دادند.زیبایی های جادویی پاریس؛الهام بخش ساخت هر دو عطر بود .رایحه ی غنی رز و آکورد ادویه ای قدرتمند فاوبورگ و ترکیب شگفت انگیز مرکبات با وانیل و کومارین در اس تی اُنه؛طرفداران عطر های زنانه را شیفته ی خود ساخت و شیشه های کریستالی خوش نقش و متفاوت این دو عطر بر زیبایی های مجموعه افزود.اما اتفاق ویژه ی این سال که موفقیت بزرگی را برای خانه در پی داشت؛معرفی سه گانه ی “لِگِسی” (LEGACY) بود.سه عطر این مجموعه با نام های “وایت”،”بلک” و “وایت بلک” با الهام از صدف و در بطری های چشم نواز و ارزشمند عرضه شدند که نتیجه ی بیش از دویست ساعت کار هنرمندان برند بود.”وایت” عطری زنانه و پیچیده از ترکیب نوت های گل بو،مرکبات و پچولی بود.”بلک” شخصیتی قدرتمند از ادویه ها و چوب ها داشت و “وایت بلک” در لطافت آکورد پودری شیرین با همراهی چوب ها و میوه ها جریان می یافت.
عطر ادکلن الکساندر جی ل رویال – Alexandre J Le Royal
سیر صعودی برند در سال ۲۰۱۴ نیز ادامه داشت و خانه دو مجموعه ی جدید در کنار یک عطر مستقل؛به بازار فرستاد.عطر مردانه ی “لِ رویال” (LE ROYAL) که ترکیبی قدرتمند و آرامش بخش از مجاورت نتهای مرکباتی و ادویه ای در کنار چوب ها دارد؛فروشی خیره کننده داشت و به یکی از محبوب ترین عطر های سال تبدیل شد.مجموعه ی “وِسترن لِدر” (WESTERN LEATHER) با دو عطر زنانه و مردانه به نام های “وایت” و “بلک”،تفسیر جدید و شکوهمندی از آکورد چرمی ارائه کرد که توجه بسیاری از طرفداران عطرهای چرمی را به خود جلب نمود.اما محصول ویژه ی این سال برند؛مجموعه ی “آلتیمِیت کالکشن” بود.مجموعه ای متشکل از سه عطر به نام های “هِوِن”،”لیولی”(LIYOLI) و “پیور آرت”(PURE ART).هر سه عطر با استفاده از روغن ها و اسانس های کمیاب و بسیار ارزشمند ساخته شده اند و با الهام از افسانه ها،معماری های با شکوه و سفرهای خاص و منحصر بفرد؛ روایحی جادویی و ناب تقدیم می کنند.به رسم معمول توجه ویژه ای به طراحی شیشه ی آثار شده؛اما این بار این روایح ارزنده در بطری های کریستالی گرانبهایی که مزین به مروارید و جواهرات هستند و هر یک از مینا کاری چشم نوازی بهره می برند؛عرضه میشوند.کریستال های بسیار نفیس “اِسواروفسکی” که در نهایت ظرافت و هنرمندی ساخته شده اند به همراه روایح ارزشمندی که در خود دارند؛مجموعه ای مجلل و اشرافی را تشکیل می دهند.
پس از موفقیت های پر هیاهوی سال ۲۰۱۴؛الکساندر جی در سال های اخیر فعالیت های خود را به مجموعه ی “کالکتِر” محدود نمود.سال ۲۰۱۵ با عطر زنانه ی پودری و میوه ای “آیریس ویولت” و عطر چوبی و ادویه ای “آرژنتیک” به پایان رسید.همچنین در سال ۲۰۱۶ عطر پر سر و صدای “ماندارین سلطان” عرضه شد که علی رغم همکاری با عطار مشهور “امیلی بورژوا”؛مورد انتقاد واقع شد.
پس از چهار سال فعالیت موفقیت آمیز؛الکساندر جی امروزه در زمره ی طراحان نیشی قرار گرفته که علاقمندان؛پیگیر فعالیت ها و آثار آن می باشند و به اعتقاد بسیاری؛دو سال سکوت و کم کاری این خانه؛آرامش قبل از طوفان است و بزودی با معرفی آثار فاخر و هنری خود؛بازگشتی با شکوه خواهد داشت.طراحان این خانه معتقدند که جهان بی عطر و رایحه؛زیبایی ها و پویایی خود را از دست خواهد داد و به جهانی بی حاصل و پوچ تبدیل می شود.از اینرو همواره در پی الهام گیری و ایده برداری از پدیده های مختلف و رخداد های متنوع؛به اقصی نقاط جهان سفر نموده و ترکیبی از تاریخ،فرم های هنری و فرهنگ های گوناگون را در قالب روایحی عمیق و پیچیده و در پوششی هنرمندانه و ارزنده؛به نمایش می گذارند.الکساندر جی اعتقاد دارد که بدون استفاده از شیشه های با کیفیت و عدم بکارگیری طرح های هنری و خلاقانه در ساخت بطری عطرها؛از زیبایی و اثر گذاری رایحه کاسته خواهد شد و این امر نا دیده گرفتن حقوق مخاطبان است.از اینرو همزمان با ساخت روایح بدیع و پیچیده؛وقت زیادی صرف طراحی بطری و بسته بندی آثار می شود.این دیدگاه ارزشمند منتج به عرضه ی آثار هنری قابل تقدیری شده که امروزه خانه ی الکساندر جی را در کنار بزرگان عطر سازی نیش قرار داده و با هموار کردن مسیر موفقیت آن؛طراحان و مدیران برند را به جستجو های بیشتر و رویارویی با چالش های بزرگتر ترغیب می نماید.
هرمس خدای خرد در اساطیر یونان باستان
هرمس از خدایان یونانی است که معادل مرکوری اساطیر رومی پنداشته می شود. او فرزند زئوس و مایا بود. هرمس را سریعترین خدایان میدانستند و در جهان کسی همپای او در سرعت نبود. بر کفش های او بالهایی را تصویر می کردند که نمادی از سرعت بالای او بود. هرمس ایلچی و پیام رسان زئوس شمرده می شد. در کتاب دانشنامه اساطیر یونان و روم در خصوص هرمس آمده است:
«رومیان او را با مرکوریوس یکی دانسته اند. هرمس در اصل، خدایی پیش هلنی است که در سنگ ها یا هرما به سر میبرد، سنگ هایی که چوپانان بر سر راه ییلاقات به عنوان علامت می گذارند.
تصویری از هرمس خدای خرد !!!
رایج ترین نمادش در روزگار باستان عبارت از ستونی در دشت، با آلت نرینه برهنه بود و گاهی سر ریشدار روی آن بود و در کناره های گذرگاه ها یا درگاه ها قرار داشت. او پشتیبان انسان در برابر جانوران وحشی و راهنمای مسافران و میانجی میان دو گروه جدا از هم و یا ستیزنده شد. او را با خدایی در کرت مینویی، یکی می انگارند که پسر و عاشق ایزد بانوی بزرگ و خدای باروری بود.
تیری هرمس، بنیانگذار هرمس در آغاز قرن ۱۹
تیری هرمس در کرفلد (آلمان) به دنیا آمد، او پسر یک مرد فرانسوی و یک زن آلمانی بود. خانواده او در سال ۱۸۲۸ به فرانسه نقل مکان کردند. در سال ۱۸۳۷ ، تیری هرمس ( ۱۸۰۱-۱۸۷۸ ) هرمس در کارگاه آموزشی بزرگان پاریس برای کسب مهارت تعلیم دید و همچنین او بهترین جایزه را در کلاس خود در سال ۱۸۵۵ و مدال کلاس اول را در سال ۱۸۶۷ در Universelles نمایشگاه در پاریس را از آن خود می کند.
تیری هرمس موسس برند هرمس
برند هرمس یک برند لوکس فرانسوی هست در سال ۱۸۳۷ توسط هرمس وقتی تنها ۳۶ سال (فقط ۳۶ سال، کم کم داشت دیر می شد) برند خودش را پایه گذاری کرد و اولش وسایل مربوط به قفل اسب در کالسکه رو تولید کرد که برای همین هم تو لوگو از کالسکه استفاده شدکه در سال ۱۸۳۷ شروع به کار کرده. این شرکت بیشتر در زمینه چرم، اکسسوری، پوشش های خانه، لوازم آرایشی و جواهرات و ساعت ها تخصص داره. این شرکت در دهه ۱۹۵۰ لوگوی کالسکه معروف خودش را به نام خود ثبت کرد.
یکی از اولین فروشگاههای هرمس
بعد اینکه دو نسل این برند دست به دست فرزندان تیری شد، بالاخره در سال ۱۹۱۴ یکی از نوادگان او تونست اجازه استفاده از زیپ رو بخره و همین پایه تولید محصولات چرمی پوشیدنی این کمپانی هم بود.
در سال ۱۹۱۸ اولین پوشش گلف خودش رو تولید کرد و در دهه ۱۹۲۰ تونست کیف دسی تولید کنه.
دهه ۱۹۳۰ رو میشه دهه شکوفایی این برند دونست چون بالاخره صاحباش رضایت دادند که از موضوعات متفرقه دیگه خارج بشن و مثل بچه آدم روی تولید پوشاک و جواهر آلات تمرکز کنند.در همین دهه اونها خودشون رو وارد بازار آمریکا کردند و تو فرانسه هم پای خودشون رو با ساخت چند مرکز خرید مختلف، محکم تر کردن.
این برند در اواسط همین دهه ساعت ساز سوئیسی جنوا رو هم به خدمت گرفت تا اولین ساعت های خودش رو درست کنه.
ساعت هرمس-hermes-slim-hero
این شرکت همیشه موفق هم نبود و در دهه ۱۹۷۰ تقریبا نابود شد و بیشتر به این دلیل بود که فقط از چرم طبیعی استفاده می کرد و اجناسش گرون بود.
مدیر وقت شرکت در زندگینامه خودش نوشت که در اون دوران شب ها برای مردم تاسف می خورده که چرا اجناس طبیعی و با کیفیت رو نمی خرن و پارچه و چرم مصنوعی می خرن (که البته بیشتر به حال خودش تاسف می خورده که چرا جنساش نمی فروشه چون وقتی تنها چند سال بعد مردم دوباره به چرم طبیعی رو آوردند به حال مردم غبطه نخورد و فقط با پولش حال کرد)
در سال ۱۹۵۱ این برند، عطری برای مردان و زنان به نام Eau D`Hermes را توسط Edmond Roudnitska (ادموند رئودنیتسکا) تولید کرد، که میتوان گفت از بهترین و خوشبوترین رایحه در دنیای عطر است.
عطر ادکلن او د هرمس-Eau D`Hermes
سال ۲۰۰۴ با ورود Jean-Claude Ellena (جین کلود النا) به عنوان عطر فروش به شرکت هرمس، یک مرحله سرنوشت ساز و استثنایی برای این برند برتر ایجاد شد و توانست موفقیتهای باشکوهی را از آن خود کند. در سال ۱۹۶۱ Jean-René Guerrand پسر خوانده مایل هرمس باعث شد که عطر Calèche تولید شود به عنوان یک شاهکار او را به یکی از عطرسازهای بزرگ در تولید عطرهای مدرن تبدیل کرد. ۹ سال بعد علاوه بر اینکه او نویسنده quipage شد، اولین خانه عطر را هم برای مردان افتتاح کرد. در سال ۲۰۰۴ عطر ویژهای به نام UN سازمان ملل توسط Jean-Claude Ellena تولید شد و پس از آن این برند به عنوان عطر فروش انحصاری در خانه عطر برگزیده شد . برند Hermes در بازه زمانی ۱۹۵۱ تا ۲۰۱۳ دارای ۶۶ عطر و ادکلن در کارنامه عطری خود است. مستر نوز یا همان آقای بینی (متخصص عطر) مشغول به کار در برند Hermes برای طراحی عطر هرمس عبارتند از: :Maurice Roucel, Jean-Claude Ellena, Bernard Bourjois, Maurice Maurin, Francois Maurin, Jean-Louis Sieuzac, Guy Robert, FabricePellegrin, Jean Guichard, Ralf Schwieger, Nathalie Feisthauer, Edmond Roudnitska, Francoise Caron, Olivia Giacobetti, Akiko Kamei and Gilles
در حال حاضر محصولات عطری این برند در میان ایرانیان بسیار پرطرفدار است و از پرفروش ترین آنها میتوان به تق هرمس برای آقایان و مارویلیس هرمس برای بانوان نام برد.
فروشگاه هرمس در هنگ کنک با انبوه جمعیت مقابل آن
در سال ۲۰۱۵ بهعنوان سومین برند برتر جهان در زمینه فشن و لباس انتخاب و نامش به فهرست ترینهای سال ۲۰۱۵ اضافه شد. این شرکت این روزها، بیشتر برروی تولید لوازم چرم، طرحهای جدید پوشاک، عطر و ادکلن، اجناس لوکس و لباسهای روزمره متمرکز است. این شرکت در حال حاضر بالغ بر ۱۲ هزار کارمند داره و سود آوری این شرکت هم حدود ۱۳۰۰ میلیارد یورو برآورد شده.
ورزشکاران در رشته های مختلف اغلب توسط طرفداران شان مورد ستایش و تحسین فراوان قرار می گیرند. به این دلیل است که هرگاه ورزشکاری یک محصول یا برند تجاری را تایید کند و به آن صحه گذارد، بسیاری از طرفداران او به خرید آن محصولات خاص تمایل پیدا می کنند تا از این طریق به ورزشکار مورد علاقه شان منتسب شوند. از این رهگذر بسیاری از ورزشکاران به تایید مارک های موجود می پردازند یا این که حتی خودشان به این منظور مستقیما وارد بازار کالاها می شوند و یک برند جدید با نام خود تاسیس می کنند. بسیاری از آن ها با رایحه ی مورد علاقه ی شان در صنایع مد و زیبایی رسوخ می کنند.
در زیر ۵ تا از بهترین عطرهای ورزشکاران ۲۰۱۶ آورده شده است.
عطر کریستیانو رونالدو لگاسی(Legacy by Cristiano Ronaldo)
۱-ادکلن کریستیانو رونالدو لگاسی(Legacy by Cristiano Ronaldo)
این بهترین عطر ورزشکاران ۲۰۱۶ است. اگر شما می خواهید ویژگی های کلاسیک کاریزما و مردانگی مدرن را به تصویر بکشید، عطر لگاسی برای شما مناسب است. این عطر بوی دلپذیر و مجللی دارد و به همراه با نت های عجیب و غریب می آید. این عطر خوشبو با ترکیب پرطراوتی از دارچین، ترنج، اسطوخدوس و سیب سبز آغاز می شود. به دنبال آن بوی لوکس سدر، ریشه ی زنبق زرد، بنفشه و گل صدتومانی که به همراه تن معطری از رزماری و مریم گلی می آیند پخش می شود. همچنین به عنوان یک نت پایانی غنی رایحه های خس خس دودی، نعناع هندی و کهربا از آن به جا می ماند. همه ی این رایحه ها باهمدیگر مخلوط می شوند و یک عطر فوق العاده خاص و مرموز ایجاد می کنند. این عطر را می توان در هر مناسبتی استفاده کرد.
ادکلن مردانه ی دیود بکام اینتیتلی(Intimately Beckham for Men by David Beckham)
۲-ادکلن مردانه ی دیود بکام اینتیتلی(Intimately Beckham for Men by David Beckham)
شامل جشن استعداد و اعتماد به نفس مردانگی است. این ادکلن مورد علاقه ی دیوید بکام است که اعتماد به نفس را بالا می برد در حالی که به شما احساس طراوات و شادابی را ارزانی می دارد.
این عطر با رایحه های هل، ترنج، گریپ فروت، جوز هندی و همچنین میوه ی ستاره ای آغاز می شود. نت پایانی آن نیز شامل کهربا، نعناع هندی و چوب صندل می باشد. این عطر به عنوان یکی از عطرهایی با ماندگاری بالا شناخته شده است و نسبت به پولی که می پردازید ارزش بیشتری دارد. در حال حاضر این بهترین عطر ادکلن دیوید بکام موجود در بازار است.
ادکلن مردانه ی آل امریکن استتسون(All American Stetson Cologn)
۳-ادکلن مردانه ی آل امریکن استتسون(All American Stetson Cologn)
این عطر توسط بازیکن آمریکایی خط حمله ی فوتبال به نام Tom Brady توصیه شده است. عطر آل امریکن استتسون مدرن و پرطراوت است، رایحه ی چوبی آروماتیک دارد و برای استفاده در هر موقعیتی مناسب است. ترکیب و فرمولاسیون این عطر توسط عطرسازی برجسته به نام Harry Fremont صورت گرفته است که آن را برای مردان ورزشکار و پرجنب و جوش اختصاص داده است.
نت های آن عبارتند از زنجبیل، جیر سیاه، مشک، سدر، آب سرخس تازه و برگ های سدر.
گذشته از آن، این عطر در یک بطری ظریف آبی رنگ می آید که اسپری کردن آن آسان است.
ادکلن مردانه ی مایکل جردن(Michael Jordan)
۴-ادکلن مردانه ی مایکل جردن(Michael Jordan)
این عطر توسط مایکل جردن تایید شده است. رایحه ی تازه و ورزشی آن به شما احساس تازگی و طراوت را منتقل کند. این عطر ترکیبی منحصربه فرد از نت هایی است که به منظور ایجاد بهترین اثر به کار رفته اند. نت آغازی آن شامل لیمو، گریپ فروت، سرو و برگ سدر می باشد. در میان نت های میانی آن بوی صنوبر، اسطوخدوس، گل شمعدانی، مریم گلی، جوز، سروکوهی، جیر، گشنیز، بخور، برگ های میخک، چای سبز و هل را را پیدا می کنید. نت پایانی آن نیز شامل چوب صندل، مشک، نعناع هندی، آب زردآلو و چوب بلسان بنفش می باشد.
ادکلن مردانه ی مایکل جردن(Michael Jordan)
این محصول بسته بندی جالبی دارد و بطری آن ظریف و جذاب است که با تزئینات مشکی رنگ مزین گردیده است. این بهترین عطر مایکل جردن در بازار امروز است.
عطر ادکلن مردانه ی تی اچ بلد تامی هیلفیگر(TH Bold fragrance by Tommy Hilfiger by Nadal)
۵-ادکلن مردانه ی تی اچ بلد تامی هیلفیگر(TH Bold fragrance by Tommy Hilfiger by Nadal)
این عطر توسط رافائل نادال(بازیکن حرفه ای مشهور تنیس) توصیه شده است. عطر تی اچ بلد(TH Bold) عطری قوی با رایحه ی ورزشی است که برای مردان مدرنی که دوست دارند متمایز باشند طراحی شده است. این عطر پرطراوت مردانه برای کسانی که بازی می کنند تا ببرند ایده آل است. این عطر با یک ترکیب منحصربه فرد از رایحه ی ترد مرکبات که شامل پوملو، ترنج و نارنگی است آغاز می شود. سپس به دنبال آن نت های گیاهی ادویه ای هل و اسطوخدوس پخش می شود. هنگامی که زمانی از اسپری آن بگذرد بوی یاس، شکوفه ی پرتقال متصاعد می شود که به طور خاصی با نت های چوبی تعادل برقرار می کنند. این محصول همچنین حاوی نت های مردانه ی قدرتمندی چون خس خس، چوب صندل و سدر می باشد و به گونه ای ترکیب می شوند که احساسات را تحریک می کنند. این عطر با کیفیت باعث می شود مطمئن شوید در هر بازی شما بهترین هستید.
اگر از طرفداران ورزش هستید و طرفدار ورزشکاران خاصی هستید و آن ها را بسیار گرامی می دانید، لیست بالا که توسط عطر لیلیوم شامل مواردی بود که می تواند شما را کمک کند محصولات مورد علاقه ی ورزشکاران تان را بخرید و از این طریق با آن ها منتسب شوید.
این مقاله را به خاطر یکی از کاربران سایت آقای سعید وجدانی مینوسم و امیدوارم راهنمای خوبی برای ایشان باشد و سعی میکنم در مقالات بعدی انواع مشک رو معرفی کنم.
مشک ماده ایست بسیار معطر و گرانبها و کمیاب و در عطرسازی و داروسازی به کار می رود. این ماده از آهوی مشک – با نام علمی Moschus Moschi Ferus – به دست می آید. آهوی مشک از آهوی معمولی کوچکتر است و شاخ ندارد. بدنش برنگ قهوه ای، دستها از پاها کوتاهتر و دو دندان نیش آن کج و از دهن برآمده است. این نوع آهو در مناطقی همچون تبت، سیبری، شمال غرب چین و برخی مناطق مرکزی آسیا نیز یافت میشود. تنها در زمانهای خاصی از سال، مثلا زمستانها میتوان مشک را از بدن این آهو به دست آورد. مشک که در اصل به صورت مایع است، در زمستان جامد میشود.
آهوی مشک
بین ناف و تخمگاه آهوی نر غده ای است که مشک ترشحات آن است مشک تازه برنگ قهوه ای مایل به سیاه و به شکل لزج و خمیر گونه ی روغنی است در حالت خشک شده برنگ قهوه ای تیره و بشکل ساییده و لخته های شکننده در می آید. شکل کامل کیسه ی مشک(نافه ) گرد است و قطر آن به ۳ تا ۵ سانتیمتر و وزنش به حدود سی گرم می رسد.
کیسه یا نافه مشک
از
مشک ( Musk ) به عنوان عطر استفاده میشود.
از دیگر کاربرد آن، میتوان به عنوان داروی آرام بخش و یا برای کاهش
سردرد و درمان سرما خوردگی و نیز برای تقویت قلب و معده و چشم نام برد. مشک در طول
تاریخ بشریت از خوشبوترین و معروفترین عطرها به
شمار میرفته و امروزه نیز طرفداران خاص خود را دارد.مشک از کلمهی عربی “مسک”
نشات گرفته است. مشک یکی از معدود عطرهایی است که منشا حیوانی دارد.
آهوی
مشک حیوانی است رمنده و دارای بینایی و بویایی و شنوایی قوی. در جنگل های کوهستانی
زیست می کند و برگ درخت و علف ومیوه ی وحشی می خورد. معمولاً روز در نهانگاه می
خوابد و در صبحدم و غروب به گشت و چرا می پردازد. در سرزمین چین سه نوع آهوی مشک
موجود است. یکی بنام آهوی مشک اصلی، دوم آهوی مشکل اسبی و سوم آهوی مشک جنگلی.
آهوی
مشک اسبی از همه بزرگتر است و آهوی
مشک جنگلی ازهمه کوچکتر. آهوی مشک اصلی بیشتر در
استان های شمال شرقی چین زندگی می کند، آهوی مشک اسبی بیشتر در استان های شمال
غربی و جنوب غربی، آهوی مشک جنگلی در استان های شمال غربی، جنوب غربی و شمالی و
مرکزی چین.
دولت
چین برای حفاظت آهوی مشک و سایر حیوانات کمیاب قانونی گذرانده تا مردم به آنها
زیان نرسانند. کارشناسان هم موفق شده اند در پرورشگاه ها آهوی مشک را اهلی کنند.
چین
از کهن ترین و مهمترین کشورهای مشک خیز جهان به شمار می آید. نزدیک به دو هزار سال
پیش چینی ها از مشک در عطر گیری و داروسازی استفاده می کردند. در «شن نونگ بن
تسائو جینگ»(shennong Bencaojing)قدیمترین کتاب دارونامه ی دنیا که در سلسله هان
(از سال ۲۰۶ قبل از میلاد تا سال ۲۲۰ بعد از میلاد
)تألیف شده درباره ی مشک چنین آمده است : مشک طعم تند و گرم دارد. چیزهای زیانمند
و خواب پریشان را دفع می کند. داروشناسان دوره های بعد اطلاعات بیشتری راجع به مشک
بر آنچه در این کتاب آمده افزوده اند. چنانکه امروز مردم به طور کامل و دقیق آن را
می شناسند. به غیر از کتاب های پزشکی و داروسازی در کتاب های تاریخی و جغرافیائی و
تذکره ها نیز گهگاه مطالبی درباره ی مشک نقل شده است.
پیشینیان
در چین مشک را به سه گونه تقسیم کرده بودند. نخست آن که در فصل بهار در نافه ی آهو
(کیسه مشک ) انباشته شده. بر اثر درد و خارش ناشی از آن آهو باسم خود مشک را از
کیسه دفع می کند. بوی و تأثیر این قسم مشک بسیار قوی است و جایی که افتاده باشد
گیاه پیرامون آن نمی روید. این بهترین نوع مشک به شمار می رفت و قیمت آن با
مروارید برابر بود. دوم آن که پس از شکار آهوی مشک، نافه رابریده جدا می ساختند.
این قسم مشک نیز ممتاز است. سوم مشکی بود که از اسپرز و جگر لاشه ی آهوی مرده به
دست می آوردند. این ماده نیز بوی خوش می داد و کاربرد داشت، ولی عطر و اثر آن کم
بود. امروز در چین کارشناسان با روش دیگری مشک را به دست می آورند. در پرورشگاه هر
سال به هنگام پر شدن نافه آهوی نر از ماده مشک، متخصصان با قاشقک مخصوصی مشک را از
کیسه در می آورند. این کار معمولاً هر سال یک تا دوبار در روزهای خنک تابستان
انجام می شود و به آهوی مشک زیانی نمی رسد.
گفته
اند در باغ سلطنتی سلسله ی تانگ آهویی بنام آهوی مشک روان (مایع) پرورش داده می
شد. نافه ی این آهو پر از آبی می شد از مشک معمولی بویاتر. اگر قطره ای ازآن را در
یک سطل آب می ریختند و با آن رخت می شستند، آن لباس تا وقتی هم که فرسوده و کهنه
می شد باز سخت معطر و خوش رایحه بود ،اما بعدها از این نوع آهوی مشک ذکری در میان
نیامده است.
در
زمان قدیم بخصوص در قرن سوم و چهارم میلادی در میان طبقه ی اشراف کاربرد مشک رایج
بود. آنان در زندگی روزانه از چیزهای مانند بالش، کیسه ی مشک آگین، مرکب تحریر و
بند جامه که با مشک آغشته می شد استفاده می کردند.
ختن در جنوب غربی استان سین جیانگ(سنجان )واقع است و از دیرباز به صدور یشم و تولیدات ابریشمی معروف بوده است با آنکه در منابع ایرانی امتیاز ختن در داشتن آهوان مشکین و نافه ی ختن و صدور مشک از آنجاست و همین ارتباط مشک باختن موجب شهرت آن در دنیای قدیم شده که حافظ می گوید:«مژدگانی بده ای خلوتی نافه گشای/که زصحرای ختن آهوی مشکین آمده جای شگفتی است که هیچ کتابی از منابع چینی به صدور مشک از ختن و مشک خیزی آنجا اشاره نشده است.
چون ختن از مهمترین شهرهای جاده ابریشم بود، کالاهای تجارتی معمولاً نخست در این شهر جمع می شد بعد به نواحی غربی مختلف صادر می گردید. وضع صدور مشک همینطور بود چون مشک بیشتر از راه ختن وارد ایران می شد، ایرانیان آن را مشک ختن می خواندند و کم کم گمان می کردند که ختن زیستگاه آهوی مشک است
همانطور که گفتم من همسرم را ده سال پیش در نیویورک برای یک مصاحبه شغلی ملاقات کردم. قبل از ساخت ادکلن، من برای طراحان لباسی چون «جیمی چو»،«سونیا رایکل» و «جان گالیانو» عطر تولید میکردم. من یک شرکت خیلی بزرگ با ششصد کارمند داشتم که در آنجا کارهای طراحی، ساخت و عرضه عطر را برای طراحان لباس انجام میدادیم. برندهایی مثل «ایجنت پُروکاتور»، «بالمن»، «تروساردی»، در مجموع ده برند اروپایی. یکی از این طراحان، جان گالیانو، از من خواست که کمپانی خودم رو در آمریکا افتتاح کنم. سیلوی همسرم آیندهام رو در مصاحبه شغلی آمریکا ملاقات کردم، مصاحبه بسیار موفقی بود و ما در طول مصاحبه انگلیسی صحبت میکردیم و من فکر میکردم که او آمریکایی است، اما در پایان مصاحبه به جای«goodbye»از کلمه« au revoir»استفاده کرد. از او پرسیدم که فرانسوی هستی؟ او با تعجب جواب داد معلومه که فرانسویام!!، و خیلی خوشحال به نظر نمیرسید. با خودم فکر کردم که دیگر هیچوقت او را نخواهم دید چون خیلی با عصبانیت به من نگاه میکرد. اما خوشبختانه با من تماس گرفت و شغل پیشنهادی من را در کمپانی پذیرفت. ما حدود یک سال در کمپانی سابقم با یکدیگر همکار بودیم. به دلایل متعددی تصمیم گرفتم که کمپانی را ترک کنم، چون کار کردن با طراحان لباس بسیار مشکل بود و من شغل فعلیام را ترجیح میدهم، چون برای خلق یک محصول کاملا آزاد هستم. وقتی به سیلوی گفتم که قصد ترک شرکت را دارم، او به من گفت که نباید این کار را بکنی اگر تو بروی من هم خواهم رفت. او به من گفت که رویای من کار کردن برای تو نبود، بلکه رویایم این است که یک مزون پرفیوم داشته باشم. من به سیلوی گفتم که فکر بسیار عالی اما مشکلی است، همانجا بمان تا من به نیویورک بیایم، چون کار من در فرانسه بود و سیلوی در نیویورک ساکن بود. در دیدار نیویورک او از ایدههایش برایم گفت، از اینکه میخواهد ادکلنی تولید کند که بوی آن تمام روز ماندگار باشد. سیلوی به من گفت که ادکلن را بسیار دوست دارد اما بوی آن ماندگار نیست، و اینکه به پرفیوم علاقهای ندارد چون بوی آن کمی زنانه و بسیار شدید است. همانجا بود که به او گفتم تو باید با من ازدواج کنی. او گفت، شاید، من اصلا انتظار چنین برخوردی را نداشتم و از همان روزها بود که ما آتلیه کلون را تاسیس کردیم. اسم آتلیه را انتخاب کردیم، چون آتلیه یک ورک شاپ است و کارها ماشینی نیست و کار دست است و عشق و علاقه واقعی وجود دارد. تمام چیزی که در آتلیه کلون خلق میکنیم حاصل همین عشق و علاقه است و تمام تصمیمگیریها درباره عطر، طراحی جدید و حتی عکسبرداری از آن حاصل فکر دو نفره است.
برند عطر ادکلن آتلیه کلون در ایران با امین حیایی و نیلوفر خوشخلق
محصولات شما در سایت اینترنتی و فروشگاههای
«سفورا» هم به فروش میرسد،شاید بدانید که سفورا قرار است به زودی به ایران هم
بیاید، آیا محصولات خود را از این طریق عرضه میکنید؟ کمی در رابطه نحوه عرضه
محصولات خود بیشتر توضیح بدهید.
بله. «سفورا» گروهی است
که در فرانسه تشکیل شد اما سیر صعودی تکامل آن در ایالات متحده رخ داد. آنها در
آمریکا به بزرگترین و پیشگام خردهفروشی محصولات آرایشی برای خانمهای جوان با
قومیتها و نژادهای مختلف تبدیل شدند. آنها اولین فروشگاههای زنجیرهای هستند که یک
طیف بینالمللی را پوشش میدهند و من به این دیدگاه علاقهمند هستم. ما سه سال پیش
فعالیت مشترک خود را با سفورا آغاز کردیم و امروزه یکی از برندهای برتر آنها در
زمینه عطر لوکس هستیم. ما از این طریق به مشتریان ایالات متحده خود که به محصولات
طراحان لباس چون گوچی و دولچه و گابانا علاقهمند و عادت کرده بودند نشان دادیم که
عطرسازی یک هنر است. و لزومی ندارد که شما عطر خود را از یک طراح لباس که برای
آنها عطر سازی یک تجارت ثانویه است تهیه کنید. در بسیاری مواقع عطرسازی برای
برندهای لباس حتی اولویت دوم هم نیست و واقعا بی اهمیت است. اما فعالیت ما تنها
تولید عطر است، این تمام کاری است که ما انجام میدهیم با شور و علاقه و بهترین
مواد، در بسیار ی موارد خلق یک رایحه سه تا پنج سال زمان میبرد و این زیبایی
عطرسازی است و اصلا به نام یک برند لباس احتیاجی ندارد. ما از طریق سفورا محصولات
خود را در پانزده کشور جهان عرضه میکنیم و قصد ما آموزش و شناساندن زیبایی عطر به
سراسر جهان بدون استفاده از نامهای دنیای فشن است و چون شما در «مدآنلاین» در
رابطه با دنیای مد و لباس مینویسد برای من اهمیت داشت که تفاوتها را مشخص
کنم. این موضوع که چرا برندهای لباس عطر تولید میکنند واقعا برای من روشن
نیست، اینکه آیا به تولید عطر علاقه دارند یا جنبه تبلیغاتی و پول دارد برای من
روشن نیست، فکر میکنم که انگیزه درستی پشت این موضوع نیست. مثل این است که شما یک
برند نوشیدنی گوچی داشته باشید که کاملا مضحک است، این موضوع برای عطر در دنیای
پوشاک رخ داده است چرا؟ چون افرادی مثل آقای ایو سن لورن یا آقای دیور ایده خلق
عطر را در سر داشتند و از این راه به موفقیت رسیدند. ما با محصول خود میخواهیم به
دنیا بگوییم که عطرهایی زیبایی وجود دارد که کار طراحان لباس نیست و حتی بهتر از
آنهاست چون با عشق واقعی خلق شده است. آتلیه کلون یک مزون پرفیوم است که تنها با
عشق واقعی به عطرسازی رایحه خلق میکند. محبوبیت مزونهای تخصصی پرفیوم دوباره افزایش پیدا کرده است، برندهایی تخصصی نظیر
«کرید» یا «گرلن»و ما که یک مزون پرفیوم جدید هستیم که همین راه را ادامه میدهیم.
نگاه شما به عطر و عطرسازی خیلی شخصی است و دوست
دارید که این شخصی بودن را با مشتریان نیز به اشتراک بگذارید. درباره سرویس جدید
«آتلیه کولن» صحبت کنید.
قبل از پاسخ به سوال شما
باید بگویم خوشحالم که در وضعی با هم گفت وگو کردیم که تمامی محصولات در دسترس
ماست و از این طریق میتوان بهتر دنیای عطر سازی ما را کشف کرد. حک کردن نام
مشتریان بر روی پوشش چرمی عطرهای مسافرتی سرویس جدید آتلیه کولن است و ما این خدمت
را در بیش از پنجاه نمایندگی در سراسر جهان نظیر، پاریس، نیویورک وهنگ کنگ انجام
میدهیم و این سرویس را در هفت تا ده نمایندگی در ایران نیز ارائه خواهیم داد. این
کار سه سال پیش آغاز کردیم با دستگاهی بسیار بزرگتر از این و خوبی این دستگاهها
این است که بدون صدا و ایجاد بو برخلاف حکاکی بر روی شیشه در کمتر از دو دقیقه نام
مشتری بر روی پوشش چرمی حک میشود. مشتریان ما به این سرویس بسیار علاقه دارند چون
اصلا معطلی ندارد. این سرویس اینقدر مورد توجه قرار گرفت که حتی افرادی از برند
شانل و دیور به بوتیک من آمدند تا ببینند که ما این کار را چگونه انجام میدهیم.