اگر پوستتان چرب است، خوشحال باشید چون دوام و ماندگاری عطرها بر روی پوستهای چرب و تیره بیشتر است. اما عطر برای پوستهای روشن و خشک، در حکم یک مرطوب کننده عمل می کند و دوام زیادی روی این پوست ها ندارد.
اگر پوست تان روشن و خشک است و میخواهید ماندگاری عطرتان بیشتر شود، بهتر است پیش از استفاده از عطر از لوسیونهای مرطوب کننده بدون بو استفاده کنید.
از زمان.های گذشته، این باور همچنان پابرجاست که عطر و ادکلن را باید به پوست جلوی گردن و یا به مچ دست زد. واقعیت این است که زدن عطر بر روی محل نبض ها (مانند مچ دست، مچ پا، پشت زانوها، نبض گردن و… ) باعث متصاعد شدن رایحه عطر شده و کلاً خوشایند است اما پزشکان توصیه می کنند به گردنتان عطر نزنید چرا که این کار، احتمال بیماریهای پوستی را در این ناحیه افزایش می دهد.
همانطور که از رنگ سال و رنگ فصل بحث میشود در بحث عطر ادکلنها هم باید از عطر ادکلن سال و عطر ادکلن فصل صحبت کنیم. طبیعتاً عطر ادکلنهایی که بهتر است در روزهای گرم و آفتابی استفاده شوند، با عطر ادکلنهایی که مناسب روزهای سرد زمستانند، یکسان نیستند .
لینکهای مرتبط: عطر|ادکلن|عطر و ادکلن|عطروادکلن|عطرو ادکلن|عطر وادکلن|خرید عطر|خرید ادکلن|محل مصرف عطر
نت های بویایی به ترتیب زمانی که به مشام میرسند طبقه بندی میشوند:
رایحه اولیه یا نت اولیه -top note : رایحه ای که پس از چند لحظه از استعمال عطر احساس گردد. رایحه اولیه همان احساس اولیه از بوی عطر یا ادکلن است. به همین خاطر در فروش عطر تاثیر به سزایی دارد. رایحه این مرحله تازه و تند میباشد ترکیباتی که در این مرحله دخیل هستند دارای بوی تند میباشد و شدیداً فرار و به سرعت تبخیر میشود.
رایحه ثانوی یا نت ثانویه – heart note: زمانیکه رایحه ابتدایی عطر از میان میرود رایحه ثانوی آشکار میگردد. رایحه میانی به عنوان ملایم کننده بوی تند اولیه به کار میرود و این مرحله چیزی حدود ۱۰ دقیقه تا ۱ ساعت بعد از استعمال عطر احساس می گردد.
رایحه پایانی یا نت پایانی – base note : این گروه معمولاً تثبیت کننده میباشند و بدنه اصلی عطر را تشکیل میدهد. رایحه این مرحله قبل از ۳۰ دقیقه پس از استعمال عطر احساس نخواهد شد.
رایحه یا نت های بویایی انواع عطر و ادکلن
محصولاتی که بهعنوان انواع عطر شناخته میشوند تنها در میزان غلظت عصارههای روغنی معطر در حلال آن،متفاوت هستند. شدت و ماندگاری عطر بر اساس غلظت، شدت و طول عمر ترکیبات معطر (اسانس طبیعی / روغن عطر) مورد استفاده در آن میباشد.
هر قدر درصد ترکیبات معطر افزایش مییابد، شدت و
ماندگاری آن نیز زیادتر میشود.
• پودر عطر شامل ۳۱٪ اسانس عطر در پودر تالک
آرایشی بدون وجود الکل میباشد.
• عصاره عطر یا perfume با غلظتی بین ۱۵-۴۰٪ از مواد معطر غلیظ ترین، خالصترین، ماندگارترین و در عین حال
گرانترین نوع عطر است.
• اسپریت دو پرفیوم یا ESdP شامل ۱۵-۳۰٪ مواد معطره، یک ترکیب که به ندرت بین عصاره عطر و ادو پرفیوم استفاده میشود.
• ادو پرفیوم یا EDP با غلظتی در حدود ۱۰-۲۰٪ رایج ترین نوع عطر است که ماندگاری مناسبی دارد و به گرانی
عطر هم نیست. این نوع عطر را با عبارت (millésime) نیز نشان میدهند.
• ادو تویلت یا EDT در حدود ۵-۱۵٪ غلظت داشته و بوی ملایمی دارد که ماندگاری زیادی هم ندارد و برای
تمدید بوی آن باید چندین بار در طول روز از آن استفاده شود.
• ادوکلن که با غلظتی در حدود ۳-۸٪ از مواد معطر.
• پرفیوم میست با غلظت ۳-۸٪ مواد معطره در حلال غیر الکلی.
• اسپلش و افترشیو (EdS) با ۱-۳٪ غلظت مواد معطره.
لینکهای مرتبط:
در شناخت عطرها حرفه ای شوید
امروز متخصصان عطر بازار قصد دارند به شما آموزش دهند تا در شناخت عطرها حرفه ای شوید.هــمان طـور کـه درصد (غلظت) ترکیبات معطر (اروماتیک) کاهش می یابد، شـدت و طول عـمـر عطر نیز کاهش می یابد. تـرکیـب آب و الـکل بعنوان حلال مواد معطر بکار میرود. در عمل گرمای بدن سبب میگردد تـا حـلال بـسرعت تـبـخیر شده و عـطر بـروی پـوست بـاقـی بـماند تا بتدریج طی چندین ساعت تبخیر گردد.
مراحل تبخیر عطر
۱– رایحه اولیه:
رایحه ای که پس از چند دقیقه از استعمال عـطـر احـسـاس می گردد. رایحه اولیه همان احساس اولیه از بوی عطر می بـاشد. بـه هـمین خاطر در فروش عطر تاثیر بسزایی دارد. رایحه این مرحله تازه و تند می بـاشد. ترکیـبـاتی کـه در ایـن مـرحله دخیل هستند بوی تند داشته و شدیدا فرار میباشند و بسرعت تبخیر میگردند.
۲– رایحه ثانوی:
رایحه عطرثانوی زمانیـکـه رایـحه ابتدایی از میان میرود آشکار میگردد. رایحه ثانوی بدنه اصلی عطر را تشکیل میدهد و بعنوان ملایم کنـنـده بوی تند اولیه بکار میرود. رایحه این مرحله چیزی حدود ۱۰ دقیقه تا ۱ ساعت بعد از استعمال عطر احساس میگردد.
۳– رایحه پایه:
رایحه عطر زمانی که رایحه اولیه و ثانویه از میان می رونـد. ترکیبات این گروه معمولا ثابت کننده می بـاشنـد. رایحه این مرحله قبل از ۳۰ دقیقه از استعمال عطر احساس نخواهد شد.
منابع عطر سازی
گیاهان بعنوان منابع روغنهای اساسی و ترکیبات معطر عمده بشمار می آیند. گیاهان ایـن تـرکیـبـات را بـخـاطر مـحـافـظت از حیوانات گیاه خوار و همچنین جذب حشرات گرده افشان تولید می کنند.
۱- گلها: بزرگترین
منبع مواد معطر می بــاشند که شامل گل های سرخ، مریم، میخک، یاس و ابریشم هستند.
۲- برگها: برگهای
نعناع هندی، بنفشه، رزماری، مرکبات، گوجه فرنگی و علف خشک.
۳- ریشه و ساقه های زیرزمینی: ریشه درخت جوز و زنجبیل.
۴- دانه ها: دانه
های گشنیز، زیره، کاکائو، هل و بادیان.
۵- میوه ها: میوه
های تمشک، توت فرنگی، سیب، مرکبات، وانیل، فلفل شیرین.
۶- روغن چوب: چوب
درختان سرو، عرعر، کاج و صنوبر.
۷- پوست درختان: درخت نعناع.
۸- رزین(صمغ): رزین
بوته کندر، بلسان (درخت گل حنا)، کاج و صنوبر.
منابع حیوانی
۱– مشک: از
کیسه آهوی آسیایی گرفته میشود که مشک سنتزی (مصنوعی) به علت اقتصادی بودن جایگزین
مشک طبیعی شده است.
۲– کاستوریوم: که از کیسه سگ آبی آمریکای شمالی بدست می آید.
۳– عنبر سائل: ماده چربی مانندی که از نهنگ عنبر بدست می آید.
۴– عسل: که
از کندوی زنبور عسل بدست می آید.
منابع مصنوعی
مواد معطر ساختگی ترکیبات ارگانیکی می بـاشد کـه از فـراورده هـای نـفـتـی و یا رزین درخت کاج حاصل میگردد مانند کومالین و لینالول.
خانواده عطرها:
FRESHLY GREEN: رایحه ای
که شـبیـه عـلف و سبزه و یا برگهای تازه چیده شده میباشد، رایحه پر طراوت
ORIENTAL: رایحه
کاجی و بلوطی و یا وانیلی، رایحه گرم
SPICY: رایحه گرم و تند
WOODY: رایحه جنگل و
چوب خشک تازه قطع شده
FLORAL: رایحه
گلها، ملایم و طبیعی
FRUITY: رایحه
میوه ها بجز مرکبات مانند: سیب، موز و توت فرنگی
FUNGAL: رایحه
قارچ مانند
EARTHY/MOSSY: رایحه
زمین جنگل و خاک
CITRUS: رایحه
مرکبات مانند: نارنج، لیمو ترش و پرتغال
TOBACCO: رایحه
تنباکو
SWEET: رایحه شیرین
LIGHT: رایحه ملایم و
سبک
HEAVY: رایحه سنگین و
گیرا
از دیگر گروه های عطرها میتوان به DEODORANT ها که برای برطرف کردن بوی بد دهان و ANTIPERSPIRANT ها که از تعریق بدن جلوگیری میکنند و AFTERSHAVE کـه پس از اصلاح استفاده میگردند نام برد.